mandag 25. mars 2013

Husfarge

Hei og god kveld!
I går og i dag har jeg malt loddbordene! I går ble de grunnet med Visir, og i dag ble fremsiden av bordene malt..
Bordene ble malt med fargen "sort". Selve huset skal selvfølgelig ikke være svart. Jeg har tidligere nevnt at huset skal være hvit. grunnen til at vi maler fremsiden av loddbordene svarte er fordi vi skal ha svart tak og svarte takrenner. For at takrennene skal vise minst mulig igjen og at hellingen på rennene ikke skal komme så tydlig frem (noe det fort kan gjør med lyst husfarger) så maler vi altså loddbordene svarte. Undersiden og baksiden skal males i samme farge som resten av huset. Om du ikke henger med, så vent å se... det blir bra! Jeg er opptatt av detaljer og har i tillegg valgt at vi skal ha hvite nedløp fra takrennene. Da vil de vise minimalt. Når man først har begynt å legge merke til lyse hus med svarte nedløp så ser man at det kan være fint å velge hvite i stedet for. Men takrennen skal altså være svart! 

Siden jeg i min ungdom(;)) jobbet i mange år i byggvareforretning og solgte blant annet maling, så sverger jeg til kvalitet. Jeg hater i tillegg å male hus da det ikke finnes kjedeligere arbeid i mine øyne enn å stirre inn i en vegg i timesvis/dagesvis. Derfor vil jeg bruke den ALLER beste malingen til huset. Jeg hadde egentlig tenkt å bruke Drygolin Extrem, men da jeg fikk vite med min kjekke pappa at den skulle byttes ut med en ny og bedre maling, var jeg rask med å ta bestemmelsen. Det ble Drygolin Ultimat.



Så var det fargen på huset. Jeg nevnte hvit, men hvit er ikke bare hvit. I huset vi bor i pr i dag har vi valgt Eggehvit. Egentlig en farge jeg liker godt, men jeg ville nå ha en litt "renere" farge. Siden vi skal ha svart tak og svart dør tenkte jeg at det ville være fint å bruke fargen Refleksjon fra Jotun. Eggehvit har en anelse gul-skjær i seg. Refleksjon har heller en liten anelse grått. Fargen er like tilnærmet hvit som Eggehvit, men brekker seg nok litt i andre enden av hvithetsskalaen. Jeg tror det blir bra og at fargen vil være med på å understreke det rene og eksklusive preget.


Her har jeg rett og slett tatt bilde opp i malingspannet. Om dere vil se mer om fargen, så er det bare å trykke seg inn på jotun.no

Ha en flott kveld folkens!

-Trine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails